به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در آئین نام گذاری صحن پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) که با عنوان «شکوه بعثت» در رواق بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص) به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ اشاره و با بیان اینکه ائمه معصومین (ع) هیچگاه برای رسیدن به قدرت اصول اخلاقی را زیر پا نمیگذاشتند، اظهار کرد: روش اخلاق مدارانه نبی مکرم اسلام (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و ائمه معصومین (ع) باید برای نامزدهایی که در انتخابات پیش رو خود را در معرض انتخاب مردم قرار میدهند، الگو باشد.
وی قانون مداری را نخستین لازمه برای حضور در انتخابات دانست و گفت: هیچکس نباید خود را برتر از قانون بداند، رعایت نکردن قانون یکی از بدترین بی اخلاقیهاست، بیقانونی موجب رقم خوردن فتنه ۸۸ و تحمیل هزینههای سنگین به نظام و انقلاب شد.
تولیت آستان قدس رضوی بر اهمیت رعایت موازین شرعی در رقابتهای انتخاباتی تأکید و تصریح کرد: رقابتهای سیاسی باید همراه با صداقت، امانتداری و رعایت حدود شرعی باشد، دروغ، تهمت، فریبکاری و وعدههای غیر قابل تحقق برای جلب آرای مردم با سیره و اخلاق نبوی و علوی منافات دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: ارائه برنامهها توسط نامزدها و نقد علمی و کارشناسی این برنامهها بسیار خوب است، این امر موجب پیشرفت کشور است. اما استفاده از روشهای غیراخلاقی در انتخابات حتی اگر موجب پیروزی هم بشود، قهر الهی و پاسخگویی در پیشگاه خداوند در روز قیامت را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: مسئولانی که در مسند قدرت هستند یا افرادی که میخواهند خود را در مسند قدرت قرار بدهند باید موازین اخلاقی را رعایت کنند و در این خصوص مراقب باشند، زیرا جامعه از آنها الگو میگیرد.
تولیت آستان قدس رضوی شایسته سالاری، ضابطه مندی، دوری از ویژه خواری و حزب گرایی، رعایت انصاف در نقد رقیب را از جمله مواردی دانست که باید نامزدهای انتخابات به آن توجه کنند و اضافه کرد: نقد موجب حیات، پویایی و نشاط جامعه بوده و جامعهای که در آن نقد و انتقاد نباشد مرده است، اما نقد باید همراه با انصاف، رعایت عدالت و به دور از تهمت باشد.
وی ساده زیستی، درد مردم را دانستن، دوری از فساد و اشرافیگری و اخلاق مداری را به عنوان شاخصهایی برای نامزد اصلح معرفی کرد.
حضرت محمد (ص) مصداق عینی «تجلی اعظم»
حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به فراز «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ» در دعای شب مبعث اشاره کرد و حضرت محمد (ص) را مصداق عینی «تجلی اعظم» دانست.
وی ابراز کرد: تمام پیامبران الهی تجلی اسماً و صفات الهی هستند، اما وجود مبارک خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) عصاره تمامی فضیلتهای پیغمبران بوده و تنها اوست که مصداق «تجلی اعظم» است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنقدر این «تجلی اعظم» کامل است که پس از پیامبر اکرم (ص) باب نبوت بسته شد و دیگر بشر نیازی به نبی و پیغمبر ندارد و این معنای «تجلی اعظم» است.
مبعث، دعوت مردم به عرصه تربیت اخلاقی است
تولیت آستان قدس رضوی بعثت را دعوت مردم به عرصه تربیت عقلانی، اخلاقی و قانونی دانست و در تبیین آموزههای اخلاقی در سیره پیامبر اکرم (ص)، گفت: نبی مکرم اسلام تجلی کاملی از مکارم و فضیلتهای اخلاقی است، مکارم اخلاق آن هوای لطیف، پاکیزه و تمیزی است که به جامعه میوزد و جامعه در آن میتواند تنفس کند، هوایی که در آن هیچ آلودگی و سمومی وجود ندارد.
وی با بیان این مطلب که خداوند متعال رسول گرامی اسلام (ص) را به عنوان کاملترین الگو و اسوه برای بشریت قرار داده است، تصریح کرد: مکارم اخلاق شعار خاتمالانبیاء پیامبر اکرم (ص) بوده و این حضرت با دارا بودن نیکوترین اخلاق و سیرۀ شخصی، بهترین الگو و اسوه برای بشریت است.
پیامبر (ص) برای تحقق مکارم اخلاق در جامعه چه کرد؟
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه با طرح این سوال که پیامبر عظیم شأن اسلام (ص) برای تحقق هدف متعالی مکارم اخلاق در جامعه اسلامی چه کرد؟ توضیح داد: پیامبر بایدها و نبایدها، بایستهها و نبایستهها اخلاقی را به جامعه آموخت، اما تنها به این امر بسنده نکرد و در مقام عمل در نخستین گام نظام و حکومت اسلامی را تشکیل داد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر جامعه ما به لحاظ اقتصادی در بالاترین مرتبه و به لحاظ عزت و اقتدار نظامی در جایگاهی اعلا قرار بگیرد، اما فاقد مکارم و فضیلتهای اخلاقی باشد، اساس کار از بین میرود، قبل از هر چیز جامعه باید به تعالیم و آموزههای نورانی پیغمبر اکرم (ص) که حاکمیت مکارم و فضیلتهای اخلاق است، اهتمام بورزد.
محبت به اهل بیت موجب گسترش فضیلتهاست
تولیت آستان قدس رضوی دومین اقدام پیامبر اکرم (ص) برای حاکمیت فضیلتهای اخلاقی در جامعه را گسترش محبت نسبت به اهل بیت (ع) دانست و اظهار کرد: محبت نسبت به اولیای الهی یکی از راههای رشد فضیلتهای اخلاقی در جامعه است زیرا محب حقیقی خلاف سیره و نظر محبوبش عمل نمیکند و یکی از رموز سفارشات و توصیهها نسبت به زیارت ائمه اطهار (ع) بهرهگیری زائران از فضائل اخلاقی این حضرات است.
وی تقویت روح جمعی مسلمانان را یکی دیگر از اقدام پیامبر اکرم (ص) در راستای توسعه اخلاق در جامعه خواند و اظهار کرد: پیامبر اکرم (س) روح جمعی را در جامعه متشدد و متفرق دوران جاهلیت تقویت کرد و میان آنها الفت، دوستی و برادری ایجاد کرد.
وی تأکید بر برگزاری مناسک جمعی، زکات و انفاق به محرومین برای ایجاد روح همدردی در جامعه و ایجاد همدلی در مشکلات را از دیگر اقدامات و آموزههای پیامبر اکرم (ص) برای توسعه مکارم اخلاق معرفی کرد و گفت: در جامعه نبوی رذائل اخلاقی هیچ جایگاهی ندارد، پیغمبر اکرم (ص) از ما جامعه اسلامی و پاکیزه، به دور از آلودگیها، بداخلاقیها و حسادتها، سو ظنها و رذائل اخلاقی میخواهد.
نامگذاری صحن پیامبر اعظم بهانهای برای احیای سنتهای نبوی
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه نامگذاری صحن پیامبر اعظم (ص) بهانهای برای احیای سنتهای نبوی است، گفت: صحن جامع رضوی را به نام مبارک پیامبر عظیم الشان حضرت محمد (ص) تغییر نام دادیم، اما این نامگذاری جنبه تشریفاتی نباید داشته باشد، این نامگذاری برای این است که در این صحن مبارک آموزهها، اخلاق، سیره و سلوک پیغمبر اکرم (ص) برای زائران محترم بیان شود، این نامگذاری بهانهای برای احیای سنت و اخلاق و سیره نبوی است.
منبع: آستان نیوز
انتهای خبر/
نظر شما